Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

”Siffran är inte så intressant i analysen hos kanalen eller hos mediebyråerna”

”Det är nu 14 år sedan jag slutade på Bauer Media så jag har ingen koppling till stationen. Men jag har arbetat med radioanalyser i många år och känner att jag ändå borde förklara några saker.”

Så börjar Ulf Tjerneld sin kommentar på vår tidigare artikel om Bauer Media som i ett pressmeddelande hävdar att de når hälften av alla svenskar varje vecka. Han fortsätter:

”Veckoräckvidd anger ju som ni säger hur många som lyssnat minst 3 minuter (5 minuter tidigare). Summan kan ju vara en kul siffra att blåsa upp i ett pressmeddelande men siffran är inte så intressant i analysen hos kanalen eller hos mediebyråerna.

Alla dessa 3-minuterar summeras ihop och relateras till olika tidsintervaller som exempelvis vecka eller dag. Annonspriserna, sätts av hur många som lyssnat under ett visst tidsintervall, så kallad publiknivå per kvart. Så när du summerat alla 3-minutare och räknat om dem till kvartslyssnare får du reda på hur många som hört ett specifikt reklaminslag under den kvarten. Och det blir betydligt lägre siffror. Men ändå säkerligen ett par hundratusen samtidiga lyssnare.

När det gäller datainsamlingen kan man självklart tycka vad man vill om både panel och telefonintervjuer för någon absolut sanning existerar inte. Men denna metodik är den som alla branschaktörer är överens om och som fungerat på ungefär samma sätt i många decennier. Men jag, som många andra, ser fram emot när analoga lyssningen blivit digital så att vi kan mäta antalet strömmar istället. Det kommer att ge stora möjligheter för annonsörer i ljudmedia att profilera lyssnare på ett liknande sätt som man idag gör på webben.

Och nej, varannan svensk lyssnare lyssnar inte enbart på Bauer som ni skriver. Räckvidden är inte exklusiv så dessa 5,4 miljoner har frekventerat många andra kanaler under veckan.”

Vi tar mer än gärna emot kommentarer från våra läsare. Om du vill dela din insikt elller åsikt om ett ämne är det bara att skriva till oss på redaktion@dagensanalys.se. 

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.