Enligt nya siffror så ökar mängden av dem som regelbundet “bingear” TV-material både online, via samlingsskivor eller på linjär-TV. Att “bingea”, för den som inte vet, innebär att man strecktittar på en serie i minst tre avsnitt, eventuellt med kisspaus eller snabba utflykter till köket.
Enligt rapporten som kommer från analysföretaget GfK MR, så svarade 57 procent av de amerikanska tittarna att de brukar streckkolla på TV-material – detta är en ökning med 12 procent på bara tio månader. Några andra siffror kring dem som strecktittar;
- 14 procent av de som strecktittar gör det “alltid eller mestadels” av sin TV-tid
- 18 procent gör det “men är halva tiden”
- och 25 procent “ungefär halva tiden”
- Millenials är (föra överraskande?) den grupp som är mest profilerade bingeare, och 53 procent sträcktittar mer än hältffen av sin TV-tid. De svarar också att TV-tittandet blir mer av ett speciellt “event” i deras liv om man strecktittar på detta vis.
- Denna grupp tittar också mest via streaming-tjänster när de bingear (81 procent), men trenden är stor även sett över alla åldersgrupper (66 procent).
Att streckkolla på en hel programserie kunde förut ses som något negativt, men för den yngre generationen som växt upp med DVD-boxar och seriemaratons så är den tvärtom förknippat med något bra. Streaming-TV:ns inträde har gett dem (oss) en möjlighet att öka utbudet avsevärt, på ett billigt och framför allt lättåtkomligt sätt.
Läs mer: Skapa egna “mixtapes” av älsklingsserier och filmer på Netflix i helgen
Detta är förstås en utmaning för marknadsförare, som måste utforma sina kampanjer för denna publik – utan att störa i själva tittar-upplevelsen, som ju är beroende av oavbrutet tittande i synnerhet online.
Behöver du hjälp med att optimera din digitala annonskampanj för att nå ut till fler målgrupper? Klicka här.