Sökordsoptimering blir allt svårare och vad som fungerade alldeles nyss ger plötsligt inte samma effekt. Så, hur gör du för att ligga i framkant och slå konkurrenterna? Här är svaren på några av de hetaste frågorna om SEO just nu.
Hur viktigt är tillbakalänkar för SEO?
Googles ambivalenta relation till tillbakalänkar (backlinks) fortsätter och blir allt mer komplicerad. Å ena sida är tillbakalänkar en grundläggande drivkraft bakom Googles algoritm. Å andra sidan tvingas Google ta tag i manipulativa tekniker bakom länkbyggning. Oavsett om du gillar dem eller inte, är tillbakalänkar här för att stanna.
Google blir allt bättre på att identifiera tveksamma tillbakalänkar vilket betyder att er SEO behöver bli allt smartare. Framtiden för att bygga framgångsrika länkar handlar om att skapa kvalitativt content och samarbeten med bloggare och influencers.
Hur påverkar JavaScript SEO?
Google har haft problem med att hantera JavaScript när de spindlar en webbplats. Men dessa dagar är förbi, eller är de? Det finns idag ingen konkret information som hävdar si eller så.
Som det ser ut idag verkar Googles spindel bara kunna följa länkar som faktiskt syns på sidan, och inte i bakomliggande kod. Ett sätt att gå runt problemet är att använda verktyg som prerendering.io för att förladda scripten och sidan så att länkarna blir enklare att följa för spindeln.
Kan UX-design verkligen hjälpa med SEO?
Google har länge förespråkat vikten av en sajt som är användarvänlig, och UX-design är nu en viktig del av SEO. Genom att bygga din webbplats efter vad användaren vill ha ökar du dina chanser till högre engagemang och därmed fler potentiella kunder. Ju längre tid användarna spenderar på din sajt desto större chans har du till konvertering. Samtidigt skickar du helt rätt signaler till Googles algoritmer.
Är hastigheten på din sajt viktigt för SEO?
Svar ja. Hur snabb din sajt är spelar otroligt stor roll för SEO. Google har nyligen ändrat hur de beräknar hastighet genom att inkludera realtidsdata från Chromes webbläsare. Förändringen innebär att de inkluderar nya mätvärden för hastighet i deras verktyg PageSpeed Insight. Det råden ingen tvekan om att Google vill göra internet snabbare. Visste du förresten att om laddningstiden för din sajt ökar från en sekund till fem sekunder, ökar sannolikheten för bounce med 90 procent.
Hur påverkar indexeringen mobile first SEO?
Nu när 60 procent av alla sökningar görs i mobilen är det knappast förvånande att Google indexerar mobile first. Google rankar alltså mobilversionen av din sajt högre än desktopversionen. Även om Google hävdar att de har ett enda index för sökresultat, medger de samtidigt att mobilvänligt innehåll prioriteras för de som söker via mobilen. Ur ett SEO-perspektiv betyder det att ni måste prioritera mobilen framför desktop.