Det senaste decenniet har sökmotoroptimalisering haft allt större betydelse för digitala marknadsförare. Det driver fyra gånger mer trafik till din hemsida än via innehåll man endast publicerar på sociala medier.
En sammanhängande trend är ju såklart innehåll med hög kvalitet, men SEO-trender förblir inte detsamma varje år. Dels ändrar sökmotorerna sina algoritmer hela tiden för bättre sökkvalitet för sina användare. Dels uppstår nya trender för att exploatera existerande trender. Man kan på många sätt ta aktiemarknaden som en metafor – När en strategi får fäste och accepteras av majoriteten som den bästa, kommer folk upp med nya strategier som motverkar den. Plötsligt var den strategin alla ansåg var bäst, inte ens bra nog längre.
För att behålla trafiken och synligheten i sökmotorerna behöver man därför konstant läsa sig upp på de nyaste trenderna samt modifiera sin SEO-strategi. Nedan har vi de nyaste trenderna du behöver veta.
Fokusera på kundens syfte med söket
Sökmotorerna går allt mindre efter bara nyckelord och meta-taggar. De fokuserar istället mer på att optimalisera för träffsäkerhet. När du bygger din hemsida eller plattform, hur väl matchar den det kunden frågar efter? Det är här det är viktigt med förståelse för kundens syfte när han gör söket.
Låt oss säga att kunden gör ett sök på “casino”. Kunden får upp en länk vid namn “Fire Joker Casino“. Då kan man gissa att kunden förväntar sig någon form av bettingsajt. Om kunden istället hade fått upp ett landbaserat kasino så hade det inte matchat.
Med andra ord – Gör inte som när du publicerar videor på Youtube – använd inte clickbait-titlar, då vilseledande titlar i dagens Google inte räcker långt. Se istället till att strukturera ditt innehåll så den matchar vad kunden är ute efter när de anger de sök som du optimaliserar din sida för.
Använd nyckelordsgrupper
Även om sökmotorer idag går över till andra sätt för optimalisering av sina sök, är nyckelord inte ännu en utdöende faktor. Sättet man använder dem idag har bara ändrat karaktär. Istället för att bara använda ett fåtal nyckelord ska man istället använda sig av nyckelordsgrupper, eller sökfraser om man så vill kalla det.
Låt oss säga att du säljer skor i färgerna röd, gul och blå. Om du anger “skor” som enda nyckelord så kommer du inte väldigt långt, för nästan alla butiker som säljer skor anger det som nyckelord. röd eller gul som självständiga sökord hjälper inte till heller. Om du däremot grupperar färgen med nyckelord så du får exempelvis “röda skor”, “gula skor” respektive “blåa skor”, så har du täckt upp hela marknaden men ändå specificerat så att en kund som söker “röda skor” och får upp din sida känner att han fick vad han kollar efter.
Bädda in videor
Som du säkert kan förstå så föredrar folk inte (eller åtminstone inte längre) lika mycket att läsa långa artiklar. Istället går de till videoappar som Youtube och Tiktok där de kan se korta videor som förmedlar sitt budskap på ett tydligt sätt.
För optimalisering av din kundtrafik rekommenderar vi att du skapar en videokanal och publicerar videor där med anknytning till ditt övriga innehåll som du kan bädda in i din hemsida. När du skriver en thumbnail-beskrivning till varje video bör du inkludera långa sökfraser. Dessa sökfraser bör kunna besvara vem, vad och varför på de frågor kunden kan ha i huvudet när han gör söket.
Långa artiklar
Korta videor är bättre än långa artiklar, men långa artiklar är också bättre än korta artiklar. Om man lyckas skriva en lång artikel som har en stor mängd ny information kunden kanske inte visste innan men har nytta av, så kan samma kund återkomma till samma artikel flera gånger. Andra bloggar och redaktioner som drog nytta av information i din artikel kommer också vilja länka till ditt innehåll. Detta är gratis marknadsföring!
Med detta sagt är det ingen dans på rosor att skriva långa artiklar. Du behöver se till att artikeln är rikt på innehåll kunden har nytta av. Om du exempelvis delar upp artikeln i mindre sektioner genom undertitlar och punktlistor blir inte kunden uttråkad när han läser din artikel.
Optimalisera för mobiler
Detta är något mer relevant än någonsin. Alla använder mobilen idag. Datorer är inga utdöende maskiner, men i sammanhanget om konsumtion av media dominerar mobila enheter då folk tar med sig dem överallt – på jobbet, vid middagsbordet, till och med i toaletten. Det är därför A och O att du optimaliserar din hemsida och innehåll för användning i mobila webbläsare.
Bland annat bör man undvika popuppfönster och skapa mjuka övergångar mellan olika menyer för ögonens skull. Hemsidan ska vara så snabb som överhuvudtaget möjligt. Det finns inget en användare hatar mer än långsamma hemsidor på en mobil. Knappar och textstorleken bör vara betydligt större än på hemsidor anpassade för datorer så kunden slipper ta fram brillorna eller inte klarar att klicka på knappen.
Slutsats
Trenderna förändras ständigt och man bör därför läsa sig upp på de senaste trenderna och anpassa sig därefter. Det har blivit allt viktigare med innehållets relevans till vad kunderna söker efter, hemsidans användarvänlighet på mobilen, längre artiklar samt nyckelord i grupper istället för att använda dem var för sig.