I kölvattnet av GDPR har segmentering blivit viktigare än personalisering, anser merparten av marknadsförare i en studie.
Det som började så bra med personaliserade budskap och anpassade upplevelser tar nu fler steg tillbaka till segmenterade budskap och upplevelser. Allt för att det helt enkelt blivit för krångligt att fortsätta med personalisering efter GDPR.
Två tredjedelar av marknadsförare i en studie anger att de idag har färre möjligheter att erbjuda personaliserad marknadsföring än innan GDPR. Istället satsar flera (åtta av tio) på segmentering vilket är enklare att hantera.
För att skapa segmenten använder marknadsförare främst demografi och geografi.
Men hoppet om vad digital annonsering kan åstadkomma har inte dött ut pågrund av GDPR. Istället tänker hälften av de tillfrågade satsa på digital marknadsföring och digital annonsering. Hälften satsar på epost, 53 procent på content marketing, 51 procent på social och 50 procent på PR.
“The GDPR has restricted marketers’ abilities to micro-target customers and that’s why we’ve seen a huge rise in the use of widely accessible data that doesn’t infringe on a person’s privacy, but can give a better understanding who you’re marketing to. There’s also a clear indication that as a result of the GDPR there has been a rebalancing between both push and pull tactics, as well as online and offline marketing,” förklarar Ryan Kemp från TransUnion, som ligger bakom studien.
Behöver du content eller hjälp med att skriva texter? Vi på Karlssons Textbyrå kan hjälpa dig. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ditt företag.