Secret Media kan slå ut alla reklamblockerare som AdBlock Plus

Fler och fler installerar reklamblockerare. Bara i Sverige är det över 25 procent av alla användare som väljer att slippa se reklamen på webbsidor med program som Adblock Plus.  Men nu kan slutet vara kommen för reklamblockerare.

Secret Media jobbar på en lösning som krypterar annonsvisningen vilket gör att reklamblockerare inte kan fånga upp annonskoden och blockera den.

“We only work with top premium publishers. Every time a publisher distributes a page, we deliver a different advertising tag. There are a bunch of redirections, re-encryptions and anonymizations.” säger grundaren Frédéric Montagnon under en intervju med Techcrunch.

Läs också: Var fjärde svensk surfar med en reklamblockerare

Secret Media jobbar redan med några europeiska publicister som försöker kommer runt problemet med reklamblockerare. Enligt Secret Media levererar de redan 5 miljoner annonsvisningar per dag. Dock vill deras kunder förbli anonyma då de slåss med det stora monstret bakom reklamblockerare som hela tiden försöker krossa publicistens drömmar om att få visa sina annonser.

Läs också: Den mörka baksidan av RTB och Programmatic

Just nu fokuserar Secret Media på videoannonser då det är där publicisterna lider mest idag. Företaget tjänar sina pengar på att de får procent för varje annons som visas oblockerad.

Läs också: Därför använder vi en reklamblockerare

Företaget har sin bas i New York med några tekniker som jobbar i Frankrike.

Även i USA har över 26 procent av internetanvändarna installerat en reklamblockerare. Problemet är nu och det är stort. Secret Media kan sitta på lösningen och då kan det här bli enormt för killarna som investerat sina egna pengar i att lansera bolaget. Kanske är Secret Media årtiondets riddare på en vit häst.