Missade du vårt webinar om reklamblockerare och Adblock Plus? Då kan du glädja dig med att vi spelade in hela webinaret, och du kan se det här. Vi lärde oss också en hel del spännande saker, bland annat hur många av deltagarna som har en reklamblockerare installerad.
Igår (torsdag) genomförde vi vårt webinar om reklamblockerare och Adblock Plus tillsammans med Ben Williams från Eye/o (som äger Adblock Plus). Under en timme fick Ben presentera bakgrunden till reklamblockerare, samt vad deras mål och vision för framtiden är. Ben fick även svara på frågor från er läsare, både de som kunde vara med, men även de som skickat in frågor i förväg.
Vi passade även på att fråga deltagarna om deras syn på reklamblockerare. Det visar sig att åsikterna går isär, men det finns en viss övervikt till att ogilla reklamblockerare (se graferna).
Ben fick bland annat svara på frågan om vad nästa steg för Adblock Plus är, och de har precis satt ihop kommitté, The Acceptable Ads Committee, bestående av såväl användare och reklamblockerare som representanter från annonsörs- och reklamsidan. Målet är att driva frågan kring vad som är bra reklam och vad som stör användarupplevelsen vidare. Syftet är att skapa en neutral plattform för diskussioner, och inte ensamma driva agendan för reklamblockering. I dagsläget finns bara en svensk med, Henrik Lohk från konsultföretaget Adtoma, men det går att ansöka till att få vara med i kommittén för att påverka framtiden för reklam och reklamblockerare.
Givetvis fick han även frågor kring de stämningar som skett. Inte mindre än sex gånger har Adblock Plus stämts i Tyskland, men de har vunnit i samtliga fall eftersom rätten bedömt att användaren har rätt att bestämma vad de vill se och inte. Dock är Adblock Plus öppna för att föra en dialog kring hur företag och annonsörer ska agera för att undvika att bli blockerade.
Sedan de köpte det svenska betalföretaget Flattr finns Adblock Plus nu även på ett kontor i Malmö. Så om du vill sätta dig ner och prata med Adblock Plus behöva du inte längre åka till Tyskland där de annars sitter. Enligt Ben innebär köpet av Flattr en möjlighet att hitta vägar för individer och företag att få betalt för sitt arbete på internet utan att behöva ta in reklam.
Ryktena kring Googles egen reklamblockerare valde han att inte besvara, eftersom det ännu inte är bekräftat från Google. Men om Google skulle skapa en egen reklamblockerare så vore det välkommet, inte för att det skulle göra Adblock Plus överflödigt, men för att det skulle lyfta frågan kring vad som är en bra annons.
Du kan ladda ner presentationen här: Webinarpresentation reklamblockerare
Och du ser hela webinaret nedan.