Schibsted vill ha hjälp från journaliststuderande och lanserar ett stipendium riktat till de som vill utveckla sig själva och samtidigt vara med och bidra till utvecklingen av mediebranschen och journalistiken.
Nytt för i år är att man vill ha studenternas bästa idéer för hur man ska driva branschen framåt. Och för mödan kan man få 30.000 kronor. Eller så gör man det själv och blir lika rik som Mark Zuckerberg, som var student när han lanserade Facebook.
Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen. Framtidens journalister kommer att möta en allt mer komplex medievärld och en verklighet med en ökad hotbild mot yrket. Vårt stöd och uppmuntran till dem är viktigare än någonsin, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.
Det är desperata tider för landets tidningar som kämpar hårt för att hålla sig ovanför minusstrecket.
“The Power of Journalism-stipendiet är på totalt 30 000 kronor och delas ut till den eller de studenter som presenterar en idé om hur de vill utveckla sig själva och som samtidigt bidrar till utvecklingen av mediebranschen och journalistiken i stort. Ingen idé är för liten eller för stor och förhoppningen är att många journaliststudenter tar chansen och söker,” skriver Schibsted i sitt pressmeddelande.
Stipendiet delas ut under The Power of Journalism-dagen som genomförs på At Six i Stockholm den 12 maj. Ansökningstiden startar den 20 februari och är öppen fram till den 3 april.
Jag har redan delat med mig av den bästa idén som är att sälja Adwords i artiklar. Låt annonsörerna buda om att få synas i kontextuella sammanhang. Och nej, journalistiken kommer inte att påverkas mer i dessa klick-hysteriska tider.