Chris Svensson från OMD har rekryterats för att jobba med Robert Johansson som blir chef för Real Time Bidding (RTB) på Schibsted. Ett dream-team inom RTB har bildats för att driva utvecklingen framåt.
RTB automatiserar processen för att köpa och sälja displayannonser genom att buda för varje visning i realtid.
Chris Svensson
– Vi som publicister har ett teknikverktyg som gör att vi kan erbjuda våra annonsytor till marknaden på det här sättet. Annonsörerna har i sin tur sina egna köpverktyg som är ihopkopplade med vårat och kan därigenom handla med annonser i realtid, säger Erik Otterberg, chef för Inventory & Ad Operations på Schibsted, till Dagens Media.
Jag har följt de här killarna sedan jag undervisade dem i webbstatistik på universitetet. Det finns en glöd här som brinner starkt. Lägg namnen Chris Svensson och Robert Johansson på minnet för de kommer att gå långt. /Red.
Wikipedia om RTB:
Real-time bidding (RTB) refers to the means by which ad inventory is bought and sold on a per-impression basis, via programmatic instantaneous auction, similar to financial markets. With real-time bidding, advertising buyers bid on an impression and, if the bid is won, the buyer’s ad is instantly displayed on the publisher’s site. Mobile real-time bidding lets advertisers manage and optimize ads from multiple ad-networks by granting the user access to a multitude of different networks, allowing them to create and launch advertising campaigns, prioritize networks and allocate backfill percentages.
Real-time bidding is a dynamic auction process where each impression is bid for in (near) real time versus a static auction where the impressions are typically bundled in groups of 1,000.