Schibsted ska mäta effekten av mobilannonsering inom dagligvaruhandeln

Schibsted undersöker hur mobilannonsering kan driva trafik till butik samt bidra till ökad försäljning.

Studien, som använder flera olika datakällor, kommer vara den första av sitt slag säger Schibsted.

– Vi har på senare tid sett en ökad efterfrågan från våra annonsörer att påvisa effekten av mobilannonsering, vilket vi denna gång har valt att ta ett steg längre genom att kombinera data från försäljningssiffror och antal kvitton med intervjuer i butik och digitala brand lift-studier. Genom en grundlig undersökning och en metodik som oss veterligen inte har använts i detta sammanhang tidigare, vill vi kunna påvisa effekten ur flera olika perspektiv och därmed ge insiktsbaserade rekommendationer till våra annonsörer, säger Linnéa Bergman, Insight Specialist på Schibsted.

För att samla in data samarbetar Schibsted med utvalda Ica Maxi-butiker runtom i landet.

En annan samarbetspartner är Retail Academics, som är specialiserad dagligvaruhandeln.

– Vi blev mycket glada när Schibsted bad oss att tillsammans med dem undersöka hur shoppern vill ha sina erbjudanden, och genom vår analysmodell ta reda på hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning. Vi tror att studien kommer bidra med många spännande och viktiga insikter, som vi ser fram emot att presentera tillsammans med Schibsted, säger Patrik Thulin, VD och Partner på Retail Academics

Resultatet av Schibsted Retail Study presenteras för branschen i slutet av maj.

På bild :Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.