TV-bolaget NBCUniversal, känt för många i Sverige för program som Saturday Night Live och The Tonight Show With Jimmy Fallon kommer att i höst lansera bland annat dessa två storshower till Snapchat Discover. Men redan den 22 augusti kommer man att sända “The Voice of Snapchat” – en användarbaserad variant av den populära talangjakten/realitysåpan.
NBCUniversal och Snapchat annonserade nyss ett flerårigt avtal som innebär reklam och program skräddarsydda för ett mobilbaserat format. TV-bolaget hoppas på detta sätt nå ut till Snapchats växande användarantal, som redan nu ligger på 150 miljoner aktiva Snapchattare, skriver bland andra AdWeek.
Läs mer: TV-tittandet ökar i väst och onlinevideo börjar ta över Storbritannien
Först ut är fem avsnitt av “The Voice on Snapchat”, som är ska föregå premiären av “The Voice”, talangjakten som söker nästa stora sångartist och som också sänts i Sverige. Där kommer användare få bidra med eget innehåll för att vinna domarnas hjärtan (bland annat Miley Cyrus) och få chansen att delta i öppningsavsnittet av den kommande säsongen.
Efter detta kommer man alltså att sända bland annat “Saturday Night Live”, “The Tonight Show With Jimmy Fallon” och “E! News”. “Snapchat är den perfekta partnern för att hjälpa oss nå miljoner fans på den plats där de befinner sig varje dag”, sade NBCUniversals Ron Lamprecht i ett uttalande.
Det är utan tvekan en framgång för den allt växande fotoappen Snapchat, men också ett bevis på hur sociala medier och mobilbaserat innehåll integreras med TV-bolagens utbud. Den linjära TV:n kan inte längre stå helt ensam.