2017 innebar en tillväxt för Viaplay i Norden. Antalet kunder ökade med 21 procent mellan 2016 och 2017, mycket tack vare investeringen i egna nordiska dramaproduktioner.
Satsningen på egenproducerat innehåll är en jättesuccé och fortsatt ett fokusområde för oss för att säkerställa vår ledande position i Norden, säger Alexander Bastin, Head of Viaplay.
Tidigare har Viaplay annonserat att över 50 dramaproduktioner ska lanseras innan 2020. Förra året annonserade Viaplay 16 egna dramaproduktioner och serier som Hassel och ALEX hade premiär, samt nya säsongen av tittarfavoriten Swedish Dicks med Peter Stormare och Johan Glans.
Satsningen på eget innehåll har gett resultat: antalet betalande kunder har ökat med 21 procent i hela Norden. Antalet startade strömmar ökade också med 40,5 procent och antalet tittade timmar per användare och månad ökade med 25 procent till 31,9 timmar.
Konsumtionen av hyr- och köpfilmer i Viaplay Store ökade också. Mellan 2016 och 2017 ökade antalet köp med hela 29 procent.
2017 har varit vårt bästa år hittills och högsta prio är att fortsätta växa. För att göra det ska vi fortsätta satsa på egenproducerat innehåll, under 2018 släpper vi flera storsatsningar, bland annat fantasy-thrillern Hidden med Izabella Scorupco i huvudrollen, säger Alexander Bastin, Head of Viaplay.
Underhållning på stora skärmar är för Viaplay populärare än mobilen. För första gången sen Viaplay lanserades 2011 har tittandet på stora skärmar ökat med 10 procentenheter till 64 procent och passerat mobilt tittande.