Mätföretaget Verto Analytics har startat ett samarbete med Statista, företaget som pysslar med internetforskning och sagt sig vilja vara “ett google för marknadsdata” på nätet. Tillsammans ska de båda företagen erbjuda ‘”cross-device”-konsumentdata för annonsörer och företag.
Att mäta “cross-device”-data innebär helt enkelt att man har koll på den digitala konsumentens aktiviteter på en rad “enheter, appar och plattformar som de använder under dagen”, som Statistas VD Friedrich Schwandt lägger fram det.
Läs mer: Spännande inköp i Tyskland – Ströer köper Statista och Zalando köper nugg.ad
Det nya partnerskapet ska ge just denna data, “inklusive innehållskonsumtion och hur man använder sina enheter”. Då en allt större del av konsumenterna världen över använder sig av en mängd plattformar även när de handlar (ibland köper man via en vanlig webbläsare, ibland i en mobilapp exempelvis) så är all data bra data, får man anta.
I stort sett så rör det sig om att de som prenumererar på Statistas tjänster kommer få tillgång till Verto Analytics data och analyser. Till att börja med så kommer tjänsten att rikta sig till Statistas betalande användare i USA, Storbritannien och Kina men man planerar att lägga till ett större antal länder i Europa i framtiden.
Behöver du hjälp med att nå rätt målgrupp med din digitala annonskampanj? Klicka här.