Salesforce lanserar röststyrd CRM

Salesforce har lanserat Einstein Voice vilken gör det möjligt att tala till Salesforce istället för att klicka.

“Vi är mitt i ett otroligt teknikskifte där rösten fundamentalt ändrar sättet vi arbetar på,” säger Peter Harris, medgrundare och CTO på Salesforce. “Einstein Voice är bara början på en helt ny era för Salesforces kunder och kommer resultera i nya nivåer av produktivitet samtidigt som röstteknologin omdefinierar hela kundupplevelsen.”

Einstein fungerar som en smart CRM-assistent inom områden som försäljning, marknadsföring, service, handel och mycket mer. Nu lägger Salesforce till röstteknik till tjänsten som kan vara till grund för att skapa enkla och effektiva upplevelser för konsumenterna. Genom att ge kunderna möjlighet att prata med Salesforce från vilken enhet som helst bidrar Einstein Voice till smartare arbetssätt och ökad produktivitet oavsett var de befinner sig.

Med Einstein Voice Assistant kan användarna bland annat göra följande:

Uppdatera Salesforce via konversation: Den genomsnittlige säljaren ägnar 66 procent av sin dag på att mata in data. Einstein Voice Assistant frigör tid genom möjligheten att diktera uppdateringar direkt i Salesforce mobilapp. Einstein Voice Assistant gör automatiskt om ostrukturerad data till handlingsbara insikter genom att uppdatera Salesforces uppgifter, notifiera kollegor och skapa uppgifter. Med Einstein Voice Assistant kan användarna enkelt uppdatera Salesforce och driva affärer var de än befinner sig.

Få personliga dagliga sammanfattningar: Salesforce-användare kan börja varje dag med en skräddarsydd uppläsning av nyckeltal och prioriteringar inom Salesforce via deras föredragna röstassistent. Daily Briefings kan enkelt konfigureras av administratörer för att fokusera på det som är viktigt för varje användare – allt från dagens schema till uppdateringar om viktiga möjligheter och en översikt av teamets handlingsplan.

Utforska Salesforce dashboards: Genom röstkommandon kan affärsanvändare snabbt och enkelt få fram viktig information som behövs från Salesforce. Istället för att manuellt öppna och filtrera dashboards kan användaren nu köra igång Einstein Analytics dashboards och gå in på finkorniga detaljer, helt och hållet med hjälp av rösten. Du kan exempelvis be Einstein ta fram en dashboard över de senaste nyheterna inom specifika områden för att kunna identifiera vilka erbjudanden som är mest intressanta.

Einstein har utvecklats utifrån Salesforces plattform vilket gör det möjlighet för kunder att ta fram egna röstbottar med Einstein Bot Platform som i sin tur är kopplad till Salesforces CRM-data och kan användas med smarta högtalare. Med Einstein Voice Bots kan företag skapa skräddarsydda röstinteraktioner till sina egna kunder och anställda.

Bland annat genom att:

Bygga röstbottar med några klick, inte komplicerad kod: Administratörer kan snabbt och enkelt bygga röstbottar som är kopplade till Salesforce genom endast ett par klick och som sedan kan användas med Google Assistant eller Alexa. En återförsäljare kan exempelvis bygga en röstbot för att låta kunderna ställa frågor om varureturer, allt via sin smarta högtalare. Einstein Voice Bot kan sedan söka i databasen med frågor i Service Cloud och snabbt dela svaret via tal för att lösa kundens förfrågan.
Designa varumärkesspecifika röstbottar till ditt företag: Einstein Voice Bots kan enkelt designas för att smälta in i ditt företags bildspråk och skapa en sömlös användarupplevelse. Ett biluthyrningsföretag kan exempelvis skapa egna röstkommandon med Einstein Voice Bots så att kunderna kan ändra bokade tider i Salesforce genom att prata med Google Assistant eller Alexa.