Idag (måndag) startar Dreamforce i San Francisco, där 170.000 besökare kommer för att lyssna på det senaste som CRM-jätten Salesforce har att dela med sig av. Under fyra dagar genomförs över 3.200 olika sessioner, med talare som Michelle Obama och Aston Kutcher. Kvällarna fylls med underhållning och event där bland annat Lenny Kravitz och Alicia Keys kommer att framträda. Men som många andra event det här året ligger mycket fokus på AI. Vi på dagensanalys.se är givetvis på plats för att rapportera om allt som händer!
Deltagare från 91 länder kommer till San Francisco för att under fyra dagar ta del av alla nyheter som Salesforce presenterar, men även se till att nätverka och skapa nya samarbeten och affärsmöjligheter. Många av Salesforce kunder och samarbetspartners får också möjlighet att visa upp sig och det presenteras hundratals olika case och undersökningar som gjorts under det senaste året. För deltagarna finns det med andra ord mer att ta del av än vad som rimligtvis går att ta in, samtidigt som vissa tillfällen är fullbokade sedan lång tid tillbaka.
Salesforce vill givetvis gärna fokusera på sina nya lanseringar som gjorde offentliga idag (måndag). Detta innefattar fem olika produktnyheter, samt ett nytt samarbete. Produktnyheterna är: myTrailhead, myEinstein, myLightning, mySalesforce och myIoT. Likt Apple försöker Salesforce skapa en enhetlighet kring sina produkter, samtidigt som de vill sätta fokus på att det nu är möjligt att i ännu större utsträckning göra Salesforce till sitt eget verktyg genom enklare drag-and-drop och point-and-click lösningar för sina olika funktioner. Samarbetet med Quip innebär en ny plattform för samarbete, lite som Slack, fast specifikt anpassat för att fungera med Salesforces olika funktioner. Nedan följer en kort beskrivning av nyheterna:
MyTrailhead: Salesforce har tagit ordet ”Trailblazer” i besittning, och menar med det människor och företag som går i bräschen vad gäller användande och utvecklande av modern teknik (läs Salesforce produkter). MyTrailhead är Salesforce träningsprogram för att vem som helst ska kunna bli en Trailblazer, och är ett gamifierat utbildningssystem som företag själva kan anpassa för att kännas internt och anpassas efter vad företaget och medarbetarna behöver.
MyEinstein: Einstein är Salesforce AI som implementerats i så gott som alla deras produkter. Genom myEinstein får användare möjlighet att själva skapa funktioner med AI-kapacitet. Det är två olika verktyg som Salesforce nu gör tillgängliga, dels Einstein Prediction Builder som gör det möjligt att skapa förutsägelser för olika objekt i Salesforce system; och dels Einstein Bots som gör det möjligt att skapa egna botar som kan bemanna exempelvis Twitterkonton eller kundservicefunktioner baserat på företagets historiska data. De nya AI funktionerna är ett led i Saleforces ambition att demokratisera ny teknik och lyfta ut AI ur labben och sätta det i händerna på användarna.
MyLightning: Lightning är Salesforce system för att bygga appar ut mot slutkund. Det nya verktyget gör det möjligt för företag att själva enkelt skapa dessa appar med egna teman, färgscheman, kundflöden baserat på komponenter från Salesforces molnlösningar. MyLightning gör det även möjligt att lansera dessa appar i Salesforce eget appbibliotek AppExchange.
MySalesforce: Mobilanvändandet ökar markant, och allt fler använder appar för att arbeta med sina Salesforce-verktyg. Med mySalesforce är det möjligt att snabbt och enkelt skapa mobilappar och distribuera dessa via AppStore och GooglePlay. Verktyget inkluderar även den testning som krävs inför att lansera en app, vilket ökar chansen för att en app går igenom ansökningsprocessen.
MyIoT: Allt fler enheter är uppkopplade, och att kommunicera med konsumenter genom uppkopplade enheter kommer bli allt vanligare. Genom myIoT gör Salesforce det möjligt att koppla ihop data från uppkopplade enheter med data i CRM-system samt skapa insikter i hur kommunikationen genom IoTs kan utvecklas för att skapa nya och bättre upplevelser och affärsmöjligheter.
Quip Collaboration Platform: Företaget Quip har sedan flera år levererat produkten Quip, som gör det möjligt att, likt Slack, samla team kring olika projekt. Nu uppgraderar de sina tjänster och lanserar tillsammans med Salesforce en plattform där du kan integrera alla de olika tjänster som Salesforce erbjuder. Det innebär att oavsett vilket område du jobbar inom, så går det att dela dokument och information i samma plattform, något som är mycket effektivt när du jobbar i tvärfunktionella team.
Detta är bara några av de nyheter som sannolikt kommer att presenteras under Dreamforce 2017, men bara dessa nyheter innebär ett helt nytt sätt för företag att interagera med Salesforce. Genom att på flera olika plan göra Salesforces produkter interna och anpassade efter företagets egen verksamhet vill Salesforce göra det möjligt för olika typer av företag att effektivt kunna ta del av Salesforces produkter, utan att behöva göra stora förändringar i företagets existerande processer. Mer uppdateringar från Dreamforce kommer löpande.