Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Såg du CDONs livestreamade 24-timmars bannerannons?

Under Black Friday gjorde e-handelsportalen CDON en 24 timmar lång livestreamad bannerannons som rullade på Expressens sajt. Det nya formatet innebär nya sätt att interagera med konsumenterna, förutsatt att du är tillräckligt modig och kreativ.
Att livestreama har verkligen blivit på modet, men att köra en 24 timmars lajvstreamad reklambanner var det nog få som hade tänkt på innan CDON gjorde det under Black Friday. Sajter som Lingcars har visserligen 24-timmars lajvstreaming från kontoret, men det är ändå inte samma sak som att göra en så lång reklam.
Under Black Friday släppte CDON nya erbjudanden varje timme, så mycket av innehållet var redan ”klart”, men det är värt att tänka på att tiden går väldigt långsamt när du gör en så lång film. Du behöver därför se till att det finns gott om material, eftersom du inte kan göra några omtagningar.
Du måste därför även vara beredd på att saker kan hända som du inte planerat för, hostattacker, felsägningar och annat. Glöm heller inte bort att personen som gör reklamen sannolikt vill äta och ta en och annan paus, under den tiden går det ju inte att lämna reklamytan tom.
CDON genomförde projektet tillsammans med teknikföretaget Seenthis, som har en egenbyggd insfrastruktur för att hantera, paketera och leverera livestreamat material på andra ställen än bara YouTube och Facebook. Försöket föll enligt Linus Andersson, tillförordnad Online Marketing Manager på CDON, bra ut och han säger i ett uttalande ”Respons kopplat till liveannonsen kan vi relatera till de visningar och klick som annonsen förde med sig, vilket var relativt bra med fin klickfrekvens och trafiktillströmning.” Nu är det givetvis en företagshemlighet, men det vore spännande att se konverteringen på en insats som denna. Även om det är ”fin klickfrekvens” så är det ju in slutänden antalet konverterade kunder som är avgörande.
Andersson utesluter dock inte att de kommer göra liknande kampanjer i framtiden, i synnerhet som de fått många lärdomar under den här kampanjen. Att göra livestreamade reklamkampanjer kanske inte är så dumt med andra ord. Med tanke på produktionskostnaden för en vanlig reklamfilm skulle det onekligen kunna kapa kostnader, förutsatt att du är tillräckligt modig och vågar släppa lite på garden. Det finns ju alltid en risk att det inte blir riktig som du tänkt dig när du väljer att sända live.
Du kan se alla klipp här!

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.