Om du hade en fysisk butik och fyra av fem kunder ställde sin fyllda shoppingkorg på golvet och lämnade butiken utan att handla, då skulle du bli galen eller hur? I en nätbutik kan det vara den bistra verkligheten och det finns absolut inget du kan göra åt saken. Eller?
Andy Hill på brittiska Electio menar att det hänger väldigt mycket på leveransvillkoren om kunden tar sin varukorg till kassan i e-butiken eller avbryter i förtid. Hans tre viktigaste råd för att höja sannolikheten för ett fullbordat köp är:
- Var tydlig med leveransvillkor och -priser hela vägen genom köpprocessen. Kunden ska inte behöva fylla varukorgen för att få reda på vad frakten kommer att kosta.
- Erbjud många olika leveransalternativ. Den ena vill ha varorna snabbt och dyrt, den andra långsamt och billigt, den tredje någonting mitt emellan. Ju fler alternativ, desto säkrare att alla hittar något som passar.
- Överväg fri frakt. Det kan kosta mer än det smakar för vissa produktgrupper, men om det ger genomförda köp och lojalitet, då kan det ofta vara värt det.