Så tänker LinkedIn utmana Facebook

Att så länge som möjligt hålla kvar användarna på en social plattform är viktigt för många sajter, och har på sistone lett till exempelvis Facebooks Instant Articles. Nu ryktas det att jobbsökartjänsten LinkedIn tänker tillämpa en liknande lösning och utmana den ledande communityn på hemmaplan.

Enligt uppgifter från BuzzFeed så har LinkedIn under den senaste veckan börjat lägga fram idén till flera utgivare, även om det verkar handla med om ett utkast än en färdig idé.

Lösningar som Facebooks Instant Articles kortar ner laddningstider för de mobila användare som klickar på länkar till artiklar. Samtidigt håller de kvar användare (och därmed reklamkonsumenter) på sidan i längsta möjliga mån.

Att LinkedIn således tagit detta initiativ är inte så underligt, i synnerhet då sidan utöver jobbsökeriet också är en källa för många företagsnyheter. Till BuzzFeed säger man att “utgivare fortsätter att vara en väldigt viktig del av vårt innehållsmässiga ekosystem och vi för ständigt samtal med dem kring nya typer av samarbeten”.

“Vi vill säkerställa att rätt innehåll presenteras till rätt medlem vid rätt tillfälle för att leverera den bästa möjliga användarupplevelsen”, fortsatte talespersonen. I övrigt verkar det dock oklart om, när eller hur LinkedIns “egna” Instant Articles kan komma att lanseras.

Läs mer: Din LinkedIn-profil är vägen till ditt drömjobb, tips hur uppdaterar den