Så spenderar Facebook och LinkedIn sina reklampengar

Även de fem stora plattformarna, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest och Snapchat, lägger pengar på reklam i olika kanaler. Nu har Kantar Media undersökt hur de spenderar sina pengar.
Totalt lade de fem 117,9 miljoner dollar (över en miljard kronor) på egen reklam och marknadsföring. Den största delen stod dock Facebook för, som spenderade över 80 mlijoner dollar på reklam. Huvudsakligen var det Facebook Live, plattformens nya livestremingtjänst, som promotades. Hela 64 % av deras marknadsföringsbudget gick till Facebook Live, och annonser har synts såväl på billboards och busskurer som på TV.
Facebook ökade sin reklambudget med över 260 % jämfört med förra året, vilket dock inte går att jämföra med LinkedIn som gick från 4 miljoner till 22,8 miljoner i reklambudget från 2015-2016. Twitter däremot har dragit ner på ambitionerna, och är nere på en tredjedel av föregående års budget. (Se bilden nedan)

Att så stora publicister lägger allt mer pengar på reklam i andra kanaler visar tydligt hur marknaden tuffats till de senaste åren. Det är en hård kamp om användarna, eftersom det i slutändan handlar om att få in andra företags reklampengar.