Ett tätare samarbete mellan företagare och marknadsanalytiker kan ge tydliga resultat för ökad tillväxt, enligt en studie gjord för organisationen World Federation of Advertisers (?WFA?).
Projektet som kallas The Future of Insights presenterades under en konferens för marknadsförare i Kuala Lumpur. Forskningen gjordes bland 300 högt befattade marknadsförare och analytiker i 94 ledande storföretag.
Några av insikterna visade bland annat att fjärdedelen av ledningen inom marknadsföring inte var nöjda med analysverksamheten (även om en tredjedel var nöjda).
Läs mer: 6 verktyg som tar din mobila marknadsföring till nästa nivå
Den missnöjda delen klagade på vad de såg som alltför konservativa och “traditionella” metoder, självklarheter som var svåra att implementera och en brist på passion och verklig förståelse av verksamheten.
Av analytikerna själva upplevde hälften sig vara nöjda med sin egen roll, men 16 procent hade negativa upplevelser. Dessa kände sig ofta frustrerade över bristande resurser, och ansåg att deras hårda arbete slösades bort och ofta ignorerades.
Hälften av företagen visade däremot sig vara nöjda med samarbetet mellan marknadsförare och analytiker, och såg de senare avdelningarna som effektiva, pålitliga och använde sig gärna av deras expertråd. I dessa företag arbetade man gärna nära varandra, även i fysisk mening, något som kunde ge upp till 15 procents större förnöjsamhet inom företaget.
Så vad är då nyckeln till bättre resultat, effektivare marknadsföring och nöjda anställda?
- Bättre integration mellan de olika avdelningarna/grupperna/teamen
- En bredare acceptans av nya metoder och nytt tänkande
Spana in hela studien här.