Så ska Google vinna över TV-budgetarna

Google kommer snart att hålla flera presentationer under eventet “Advertising Week” under de närmaste dagarna. Något man redan vet att sökmotorjätten tänker bevisa för marknadsförare att det är bättre att satsa pengarna på digitala annonser hellre än på TV:n.

Några av Googles främsta argument är de fyra stora lanseringar man planerar den närmaste tiden.

Video inspirerar sök – Google ska lansera en uppdaterad version av sitt mätverktyg, Brand Lift. Nu ska man kunna jämföra hur många Google-sökningar som genereras efter att ha sett ett videoklipp på YouTube jämfört med en TV-reklam. Det visar att det förstnämnda skapar nästan dubbelt så många sökningar än traditionell TV-reklam.

Lokala tillägg – Googles annonser ska bli mer lokala. Nu ska man kunna inkludera sådant som ett företags adress, med bilder och vägbeskrivningar på Google Maps. Enligt betatestare, som exempelvis den amerikanska varuhuskedjan Home Depot, så ska detta öka annonsernas ROI med upp till åtta gånger.

Offline-mätningar – Google vill verkligen övertyga reklamfolk och företagare om att deras Google Display Network kan driva upp försäljningssiffrorna för detaljhandeln. Detta ska man kunna göra genom att redovisa för alla fysiska besök i en affär efter en annonskampanj.

Hela 30 procent av de kunder som besökt en affär efter att ha sökt den eller sett en annons på sin smartphone köper något när de väl besökt butiken, menar Google.

Läs mer: Facebook vill hjälpa annonsörer mäta ROI

“Retargeting” via flera plattformar – det ska vara möjligt att, via Google Display Network och DoubleClick Bid Manager, kunna leverera oilka delar från samma annonskampanj till konsumenten via olika enheter vid olika tidpunkter.

En kund ska kunna se en del av reklamen på morgonen via sin mobil. vid lunch på sin dator och kanske på surfplattan under kvällen.

Man är inte riktigt färdig med detta än, men hoppas kunna skapa sådana möjligheter under de närmaste månaderna, troligtvis en bit in i 2017.