Sociala mediejätten Facebook har ett stort och inkomstbringande annonsnätverk, men har ändå inte lyckats ta del av TV-budgetarna. De ofta väldigt riktade annonserna passar dåligt ihop med många TV-annonser. Nu testar man dock en annan taktik för att kunna få lite av de eftertraktade TV-pengarna.
Planen är att sälja videoannonser för TV-tjänster som Apple TV och liknande genom Facebooks tredjepartsbaserade annonsnätverk, istället för direkt på den sociala plattformen.
Facebook har ju ett rätt så utbyggt nätverk för andra webbsidor och publicister, och nu hoppas man att TV-annonsörerna kommer vilja dra nytta av dessa för att nå de TV-tittare som främst ser på TV genom on-demandtjänster som just Apple TV. Facebooks super-inriktade annonser kan då komma att visas direkt i TV:n genom sådana tjänster.
Detta bör passa både Facebook och TV-annonsörerna. Det förstnämnda företaget är, trots fantastiska annonsintäkter i år, ändå oroliga att den typen av annonsmarknad snart är mättad. Detta kan lösas genom att just expandera till andra områden.
Läs mer: Facebook dundrar fram i senaste kvartalsrapporten
TV-annonsörerna å sin sida kan tjäna på att ta del av Facebooks vid det här laget väldigt utarbetade metoder och mängden samlad data för riktad annonsering. Detta kan bli extra viktigt så allt fler unga väljer att klippa banden till traditionell TV, till förmån för on demandtjänster.
För tillfället så testar man möjligheterna främst genom att köra Facebooks egna annonser på dessa plattformar, skriver Mashable. Man kan dock snart på allvar börja förhandla med annonsörer kring kommande avtal.