26 november är det dags för årets Black Friday. Det är alltså hög tid för retail- företagen att sätta i gång med årets kampanjer. I och med detta delar Adtech företaget
RTB House sina tips för hur man lyckas under de konkurrenstäta shoppinghögtiderna.
RTB House har genom sin mångåriga erfarenhet tagit del av årets alla shoppinghögtider och det mer än en gång. Arbetet genom åren har bidragit till att RTB House besitter statistik och information som de kan dra nyttiga lärdomar av. Under november förra året visar exempelvis statistiken att detaljhandelns försäljningar steg med hela 53 procent jämfört med en vanlig månad som september. November är en månad som bland annat inkluderar Black Friday och Cyber Monday.
– Shoppinghögtider som dessa är ett utmärkt tillfälle för företag inom detaljhandeln att bättra på sina försäljningssiffror. Efter många år i branschen har vi tagit del av flertalet kampanjer som ökat kunskapen för vad som fungerar effektivt. Att planera i god tid är oerhört viktigt, vilket många vet men kan tumma en hel del på, säger Karolina Klijer, Business Development Director Nordics på RTB House.
Tre tips:
Planering är A och O
Det är viktigt att sätta i gång med planeringen i god tid inför en så internationellt stor dag som Black Friday är. Sätt en tydlig budget och strategi för kampanjen. Börja förbereda kampanjmaterialet och ta fram landningssidor, gärna redan i oktober.
Top of mind
För att slå igenom bruset av erbjudanden kring dessa shoppinghögtider är det viktigt att vara Top of mind när det väl gäller. För att vara detta innebär det att man behöver skapa uppmärksamhet innan den officiella kampanjdagen. Portionera därför ut materialet successivt under 2–3 veckorna inför detta. Gör konsumenten påmind om vad just ert företag har att erbjuda.
En sista knuff
I snitt överges 70 procent av de digitala kundkorgarna. För att motverka detta är en bra strategi att införa ett specialerbjudande för de användare som inte besökt sina kundkorgar på ett tag. Den extra stöten kan vara det som får dem att ta det sista steget och slutföra beställningen.