Så mycket pengar kan man tjäna som framgångsrik influencer på nätet

Influencers – alltså kända och inflytelserika personer, som YouTubers, eller sportstjärnor eller artister med egna konton på sociala medier – är riktigt attraktiva samarbetspartners för många företag. Det finns också pengar att hämta i sponsringen; redan de som har 100 000 följare kan få en bra lön för mödan.

Det har blivit väldigt populärt att betala stora stjärnor på sociala medier för att de ska sprida reklambudskap i samband med en kampanj eller för att stärka sitt varumärke. Undersökningar vi tidigare skrivit om pekar på att influencers ibland kan vara minst lika viktiga som vänner och familj när vi väljer produkter – eller viktigare.

Läs mer: Twitter-studie visar att användare litar nästan lika mycket på influencers som sina vänner

Så det är kanske inte förvånande att företag och varumärken är redo att betala stora pengar för att knyta till sig en känd YouTuber eller sportstjärna, om inte annat så för ett inlägg eller två. Men hur mycket kan en framgångsrik internetkändis tjäna då?

Vi kan i Resumé läsa en sammanställning baserad på en undersökning från Captiv8 (citerad i The Economist) kring hur mycket summorna det kan handla om. Även om man “bara” har 100 000 följare kan man faktiskt dra in en rätt saftig summa pengar, motsvarande halva årslönen för många yrken.

Nedan följer listan – något för dig som håller i annonsbudgeten, kanske? Eller så är det något att se fram emot när du startar ditt YouTube-konto, och får din första följare (som troligtvis är din mamma).

Snittintäkterna för en influencer med 100 000 till 500 000 följare:

YouTube: 110 000 kr
Facebook: 55 000 kr
Instagram: 44 000 kr
Snapchat: 44 000 kr

Snittintäkterna för en influencer med 500 000 till 1 miljon följare:

YouTube: 220 000 kr
Facebook: 110 000 kr
Instagram: 88 000 kr
Snapchat: 88 000 kr

Snittintäkterna för en influencer som har över 7 miljoner följare:

YouTube: 2,65 miljoner kronor
Facebook: 1,65 mkr
Instagram: 1,25 mkr
Snapchat: 1,25 mkr

Läs mer: Så skapar man den ultimata Snapchat-kampanjen

(Källa: Resumé)