Ibland kan det vara värt att se till framgångsrika koncept för att förstå vad som gjort dem just framgångsrika. Den amerikanske simidrottaren Michael Phelps har i samband med (hans sista) OS gjort reklam för sportklädmärket Under Armour – en videosnutt som både delats vilt och fått fram budskap och varumärke.
Läs mer: Atleterna som tjänar storkovan i OS och andra som bara får äran
Enligt data från mätföretaget Unruly verkar reklamfilmen ha nått fram. Tittar uppger att filmen skapar en känska av “inspiration”, medan målkonsumenterna – Millenialmännen (de mellan 18-34) – inspireras till 68 procent. Dessa unga människor uppgav också att de imponerades och berördes av Phepls kamp, i synnerhet de numera kända kopparna på huden.
Lärdomen är egentligen rätt enkel – för att nå Millenials, och i synnerhet unga män, måste man träffa den rätta känslan; inspiration. “Om [inspirationen] står att finna i en annons, kommer de att erfara den”, säger Devra Prywes från Unruly i en kommenterar till deras resultat.
En annan sak som kan vara avgörande och som man bör se till är äkthet. Den yngre generation är känslig för falska, påklistrade känslor även i reklam. Denna reklamfilm försöker (och verkar lyckas) frammana en ärlig känsla av kamp och vilja, utöver att vara något många kan relatera till.
Framförallt riskerar den inte att tappa konsumenternas förtroende – och om en annonsvideo känns falsk så uppger tre fjärdedelar av de yngre tittarna att de tappar förtroendet för varumärket, enligt Unruly.
Om du inte redan sett filmen kan du göra det nedan:
https://youtu.be/Xh9jAD1ofm4