Så kan nyhetstidningarna överleva steget in i den digitala framtiden

Nyhetspressen – och i allt större utsträckning snart även TV-nyhetsbolagen – står inför stora utmaningar i samband med digitaliseringen av nyheter. Sociala medier som Facebook och Twitter är de största nyhetskällorna bland unga, samtidigt som många blockerar annonserna på nyheternas webbsidor. Men är framtiden bara mörker?

Läs mer: Yngre läsare söker nyheter från utländska medier

Enligt en artikel i ämnet av Raghav Bahl så finns det ett antal riktigt bra möjligheter för tidningsindustrin, och som kan skingra de mörka molnen på publicisternas horisont.

Sponsrat innehåll – även om mängden inkomster från traditionella tidningssidor minskar så verkar så inte vara fallet med mängden läsare. Dessutom så verkar alltfler unga (gärna Millenials) vilja läsa längre artiklar. Här kan det finnas gott om möjligheter för välskrivna (och transparenta) sponsrade artiklar, som kan ge en vettig upplevelse för läsarna. Sponsrat innehåll kan mycket väl bli en stor framtida intäktskälla, istället för blockerade annonser.

Digitala plattformar – Facebook, Google och Amazon är några av framtidens stora aktörer inom nyhetsförmedling. I samband med att dessa vill knyta till sig användare i all större utsträckning så finns det även ökade möjligheter för att de betalar (betydliga) summor för nyhetsartiklar på sina plattformar. Detta gäller såklart även videomaterial, som blir en allt större del av den moderna digitala nyhetsförmedlingen.

Ju fler som läser tidningsartiklarna via ovan nämnda digitala plattformar (och andra nuvarande och kommande sådana) så kommer de också att betala mer – vilket kan resultera i mer kvalitetsartiklar. Istället för mer click-baits så kan det innebära färre, då det i längden är kvalitet och inte kvantitet som ger långvariga intäkter (den unga generationen är ofta duktig på att se igenom billiga trick).

Trots farhågorna så kan det alltså finnas lösningar inom räckhåll, och faktum är att mängden nästintill kostnadsfria distributionskanaler (som sociala medier) och möjligheten att nå fler människor oavsett vart de bor faktiskt kan ge publicisterna det som behövs för att undvika någon större kris (i längden).

Tidningen är död – länge leve tidningen!