Så kan företag jobba med Snapchat i sin marknadsföring

Inget varumärke kan längre ignorera Snapchat som en viktig kampanjkanal för att nå målgrupper. Konsumenterna är där så det gäller att börja ta Snapchat på allvar. I den här artikeln får du konkreta tips på hur ditt företag ska hantera Snapchat.

Företag som har en yngre målgrupp måste lära sig hantera Snapchat. På Snapchat handlar det om att bygga stories, att dela med sig av ditt erbjudande på ett helt nytt sätt. Det går ut på att i en serie av bilder eller filmer, ­ så kallade snaps, fånga publikens uppmärksamhet. Snaps är korta sekvenser på tio sekunder och du kan lägga upp oändligt med snaps som bildar din story.

Här listar Digitalbyrån The Amazing Society  hur du ska göra för att nå ut och bli relevant på Snapchat:

  1. För att öka följarbasen ska du spara ner Snapchat­profilbilden och använda som profilbild i andra sociala medier, eller varför inte på er hemsida? Visa att ni finns på Snapchat. Profilbilden har en kod i sig som går att scanna av för att användarna enkelt ska kunna lägga till er.
  2. På Snapchat passar det med mycket bra med “bakom kulisserna”­material för att skapa en närhet till konsumenten. Visa upp sådant som ni annars inte gör. Exempelvis snaps från VIP­events, tillverkning av produkter och liknande. Kanske ska andra på företaget ta över Snapchat­kontot för att skapa variation.
  3. Ha tävlingar: Inspirera tittarna att se hela snapstoryn och uppmuntra att ta en printscreen på sista bilden. Snapchat är enda kanalen där du kan se hur många och vem som tagit en printscreen på din bild.
  4. Arbeta med influencers. Även om åldersgruppen stiger på Snapchat domineras den fortfarande av en yngre målgrupp. Ett bra sätt att nå ut till många och just din målgrupp är att ta hjälp av användare med stort antal följare. Ge riktlinjer men låt även hen vara kreativ för att det ska kännas äkta och inte för köpt.
  5. På Snapchat sker allting live. Se till att ha en tydlig tidsplan med vad som ska gå ut när, men våga också vara spontan och reaktiv ibland.
  6. Snapchat är en lekfull kanal och här är ingen intresserad av tråkiga och formella uppdateringar. Se till att ha ett levande konto!