Så hittar du rätt strategi för riktad annonsering

Riktade annonser på internet (så kallad retargeting) är ett ämne som berör, och upprör. En del tycker det känns kusligt att se annonser som ”följer” dem på nätet, även om produkten eller tjänsten är relevant för dem. Men trots vissa negativa känslor är detta en mycket effektiv form av reklam.

Digital Connections senaste rapport, som tittar på konsumentbeteenden och attityder till näthandel, visar att hälften (49 procent) av Europas konsumenter vill endast få relevant reklam.

För att undvika att få missnöjda konsumenter är det därför viktigt att annonsörer använder riktade annonser på ett ansvarsfullt sätt.

Varför blir vi irriterade av riktade annonser?
Om du har sett samma annons tjugo gånger och fortfarande inte köpt produkten eller tjänsten, kommer du förmodligen inte att ändra dig oavsett hur många gånger du ser annonsen. Ett annat irritationsmoment är att du fortfarande ser en annons, även efter att du köpt produkten. Det är denna typ av enklare retargeting som skapar frustration och ger internetannonser ett dåligt rykte.

Naturligtvis kommer konsumenterna aldrig att älska reklam, men en balans mellan integritet och personalisering måste uppnås. Enligt rapporten så har 43 procent av vuxna européer inte något emot att lämna ut sina personuppgifter i utbyte mot relevanta erbjudanden.

Än mer intressant ur annonsörens synvinkel är att 43 procent avvisar varumärken som bombarderar dem med för mycket eller irrelevant reklam och att 39 procent anser att deras privatliv äventyras om reklam följer dem från en hemsida till en annan.

Hitta rätt strategi
Det är tydligt att annonsörer som hittar rätt annonsstrategi, där rätt budskap skickas till rätt personer vid rätt tidpunkt, skapar lojalitet till sina kunder.

Vi vet att konsumenter vill ta emot relevant reklam – hela 36 procent av de tillfrågade konsumenterna uppgav att de är mer benägna att köpa från företag som skickar dem skräddarsydda erbjudanden.

Tre tips hur du går tillväga för att effektivt och etiskt rikta annonser till konsumenter:

1. Frekvenstak. Att hitta det tak för antalet gånger en konsument ser samma annons är nyckeln till framgång. Att visa samma annons om och om igen gör ingen nytta och om det är irrelevant information som når konsumenten, skapas irritation och den budget som spenderats är bortslösad.

2. Respektera kunddata. Europeiska konsumenter uppger att de inte har något emot att dela med sig av personlig information till varumärken som de litar på, men oroas över att informationen kan missbrukas. Beskriv varför du begär in viss data från dina kunder och hur den ska användas.

3. Relevans är allt. Konsumenter vill få anpassade annonser och gillar varumärken som lyckas med sin reklamstrategi. Komplex målgruppsinriktning krävs för att säkerställa att varumärken vänder sig till rätt personer. Maskininlärning och artificiell intelligens ser till att annonsörerna träffar rätt personer med rätt annonser i rätt tid och på rätt enhet.

Det handlar om att respektera konsumenten och skapa lojalitet. Det vinner du, och ditt varumärke, på i längden.

Artikeln är skriven av:

Kristoffer Klockare
Nordenchef Tradedoubler