En av världens största hemsidor för teknologi, TechRadar.com, blir nu tillgänglig på svenska och så här lyckas de tjäna pengar på den hårt utsatta marknaden för publicister. Nu tänker de konkurrera även här i Sverige.
Det kommer att bli tuff konkurrens för svenska tekniksajter som IDG och Nyteknik när nu Techradar också blir på svenska.
TechRadar är en del av Future Publishing, en av de största mediegrupperna i Storbritannien. Orage är ett norskt förlag som har fått licensrättigheter på TechRadar i Skandinavien och förlaget anpassar innehållet till de fyra nordiska språken.
Hemsidan har mer än 260 000 artiklar och översättningen till svenska, norska, danska och finska kommer ske gradvis under 3–6 månader. Det blir många artiklar per dag för textbyrån som får uppdraget.
TechRadar har en eCommerce-lösning som ligger inbäddad på deras hemsida. Lösningen kallas för Hawk och utvecklades av bolaget själva. Leverantörer av produkter inom teknologi kan fritt uppdatera information om sina egna produkter och deras priser online i Hawk-systemet.
För tillfället finns det flera tusen leverantörer som dagligen uppdatera mer än 250 miljoner produkter i Hawk – systemet organiserar dem sedan i 50 000 modellgrupper. Informationen från Hawk visas på sidan bredvid köpguider och praktiska recensioner, vilket ger läsaren en detaljerad översikt över alla olika alternativ. “Ingen annan hemsida i Skandinavien har samma informativa och användarvänliga lösningar,” skriver Techradar.
Behöver du content eller hjälp med att skriva texter? Vi på Karlssons Textbyrå kan hjälpa dig. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ditt företag.