Under flera år har onlineplattformarna försökt komma åt TV-budgeterna. Mycket flirtande för olika resultat. Nu är det Googles tur att återigen komma åt pengarna genom att lansera nya funktioner för Youtube.
Youtube säger att TV är den skärmen som växer snabbast.
“We’re amidst the second major shift in how people watch video on YouTube. In the past few years, we witnessed mobile viewership exceed desktop, marking the first major shift in how people interacted with YouTube,” kommenterar Debbie Weinstein från YouTube/Video Global Solutions.
Så nu ska Youtube hjälpa annonsörer att nå tittare som använder TV-skärmen.
Bland annat kommer Youtube TV sälja annonser i nätverket Google Preferred. Än så länge bara i USA, men inom kort på väg till Europa. Youtube TV växer i USA och de lanserar även eget innehållet förutom att kurera TV-husens program, filmer och serier. Bland annat lanserar Youtube TV snart serien Karate Kid med originalfilmens skådespelare.
Annonserna skjuts in automatiskt på Youtube TV “giving advertisers the ability to show relevant ads to the right audiences, rather than just showing everyone the same ad as they might on traditional TV,” kommenterar Youtube.
I AdWords och DoubleClick Bid Manager kan annonsörer rikta budskapen specifikt till tittare på TV-skärmar, förutom då datorer, mobil och tablet.
Genom att kunna rikta kan du anpassa det kreativa till den större skärmen, eller använda reklamen som du redan tagit fram för TV, även med Google och Youtube.
Google har skapat en målgrupp som man döpt till “light TV viewers”, alltså tittare som ibland använder sin TV, för att titta på Tv.
Målgruppen kan nås över flera skärmar med hjälp av de nya annonseringsmöjligheterna som nu Google tagit fram för Youtube.
I och med ovan försök vill Google/Youtube locka över TV-budgeten till sina egna kanaler.