Är GDPR och reklam älskad, hatad, önskad eller onödig? Dessa frågor har besvarats av millennials som säger att de … Ups! För att läsa mer måste du ju klicka på rubriken.
Okej, undersökningen är genomförd i England. Men det betyder inte att den är kass för det. Om man bortser från några kulturella skillnader, som att vi svenskar gillar kaviar och engelsmännen gillar Vegemite så är vi ändå ganska lika.
Undersökningen frågade millennials om deras syn på GDPR. 77 procent anser faktiskt att EU inte gick långt nog med att städa upp på internet och att det behövs fler regler. Erkänn, det här trodde du inte när du började läsa artikeln.
Men trots att de vill se mer reglering är det bara 10 procent som faktiskt funderar på det här med kakor och annat när de får frågan på sajten som de besöker. De flesta klickar med andra ord bara på den irriterande knappen. För visst börjar det bli irriterande att hela tiden behöva godkänna GDPR på varje sajt man besöker. Hoppas någon kommer på ett sätt att slippa det här snart. Anywho, så är det 72 procent av millennials som håller med mig – att det är sjukt irriterande med att godkänna alla sajter.
Endast 2 procent säger att de vanligtvis inte klickar på “Godkänn” utan trotsar glatt genom att antingen stänga ned frågan eller trycka på “Godkänner inte”.
Tidigare skrev jag en artikel om att bara några få kände till om det här med GDPR, men så fel hade jag. Det visar sig att hela 82 procent anser att de har koll och 65 procent fattar också hur kakor fungerar. 45 procent förstår att deras data delas med andra företag i syfte att visa reklam. Att data delas för att visa reklam spelar ju egentligen ingen roll eftersom nära hälften använder en reklamblockerare.
Att få något för att man delar sin data tycker den här målgruppen är superviktigt. Hälften (47 procent) vill gärna se att de får något för att de delar sin data. Här finns det ett guldläge för den som kommer på hur millennials och andra internetanvändare kan börja byta ut sin data mot pengar eller prylar.
Millennials gillar också sömlösa upplevelser. De vill att alla interaktioner med varumärken, reklam eller annat ska kännas likadant oavsett plattform. 41 procent tycker att det är bättre med annonser som platsar in i plattformen och inte sticker ut som en julgran, som det gör på exempelvis Aftonbladet eller Expressen. 43 procent ogillar irrelevanta annonser, men vem gör inte det och 47 procent ogillar annonser som väntar till sista sekund att avslöja varumärket bakom budskapet.
“The report identifies a disconnect with younger consumers concerned about the use of their personal information, yet freely giving consent to data collection. In fact, it reveals millennials and Gen Z value relevant online experiences. The encouraging trend shows that ultimately, as long as companies offer a fair value exchange and are open about their data practices, they can continue to use data responsibly for targeting and personalisation,” kommentear Chris Dobson som är chef på The Exchange Lab som ligger bakom undersökningen.