När publicisterna fick känna sig besegrade fick Facebook vittring om en kanal som ännu var relativt orörd, fram tills nu. Facebook planerar nämligen att ta över tv.
Visst kan det låta kaxigt men med 2 miljarder använder, helt otroliga tal för engagement, tid och lojalitet så har nog Facebook en ganska bra chans att locka över tittarna, bara de har rätt innehåll.
Under fliken Watch tänker Facebook ladda med nya tv-bolag som ska tillföra innehåll. För tv-bolagen handlar det bara om ren överlevnad. De befinner sig i skede där allt fler överger tv-apparaten till förmån för andra streamingtjänster som Youtube och Netflix. Att därför bli bästis med Facebook känns som ett ganska enkelt val.
Facebook ställer inte bara upp med tittare utan också en budget för att skapa innehållet med tv-bolagen.
Så här beskriver Facebook sin satsning:
“This first lineup of funded shows includes news publishers from broadcast to digital native, national and local. The shows will be hosted by award-winning journalists, as well as new faces, and the formats will vary from a mix of daily briefings, weekly deep dives, and live breaking news coverage. They’ll debut later this summer, and we’ll announce additional shows in the coming weeks. We will work closely with our publisher partners to experiment with these different formats to understand what works, and they will have full editorial control of their shows.”
Första showerna att visas på Facebook inkluderar:
Daglig show från ABC News
“Chasing Corruption,” en serie från Alabama Advance Local
En veckoshow från ATTN
CNNs “Anderson Cooper Full Circle”
Daglig show med Shepard Smith från Fox News
En show som visas två gånger i veckan från Mic
En show med Univison som går under namnet “Real America with Jorge Ramos”
Som du ser är fokus just nu på USA, men satsningen kommer att även nå Europa innan året är slut. Ska bli spännande att se hur våra svenska tv-hus ställer sig att bli producerade av Facebook och få sitt innehåll visat på den plattformen.