Så här studerar branschen morgondagens journalistik

I en värld där medier beskylls för att vara ”Fake news” och där människors medievanor förändras vill nyhetsbyråer få bättre insikt i hur människor faktiskt konsumerar nyheter. Därför görs just nu ett stort undersökningsprojekt där data om hur människor använder mobil och dator för att ta till sig nyheter ska kartläggas.
Att förstå konsumenters beteenden är aldrig så viktigt som när deras beteenden ändras. De senaste åren har konsumtionen av nyheter och media förändrats kraftigt, mycket till följd av mobiltelefonerna och snabbare mobil- och internetuppkopplingar. Borta är morgontidningen och kvällstidningen, och att se på tv-nyheterna varje kväll blir också allt mer ovanligt. Så hur får då genomsnittssvensken sina nyheter?
Frågan hoppas kunna besvaras genom projektet ”Framtidens Journalistik”. Genom en app i datorn och/eller mobilen kommer data om vilka hemsidor som besöks och vilka appar som används att samlas in från deltagare runt om i landet. Deltagandet är helt frivilligt och kan när som helst avslutas, appen går även att tillfälligt stänga av. Utöver det kommer även 4 stycken enkäter att skickas ut till deltagarna för att kunna ställa fördjupningsfrågor kring konsumtionen. Insamlingen sker fram till den 31/1 2018, därefter kommer den insamlade datan att analyseras, bland annat av forskare vid Handelshögskolan och Stockholm School of Economics Institute for Research.

Alla deltagare laddar ned en app från företaget Webmie som installeras i mobilen. Appen lagrar anonymt alla internetadresser i mobilens webbläsare som besöks och vilka appar som används. Till webbläsaren på datorn laddar deltagaren ned ett tillägg som gör samma sak. Tekniken bakom är avancerad och kan mäta aktiviteter på mycket detaljerad nivå.

Bakom undersökningen står ett stort antal nyhetsbyråer och tidningar, och undersökningen genomförs av undersökningsföretaget Nepa. Finansieringen kommer från Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, och målet är att skapa insikter som kan leda till en utveckling av det svenska medielandskapet.
Som en aktör i detta nya medielandskap välkomnar vi på dagensanalys.se denna studie. Därför hoppas vi givetvis att Nepa kommer att dela med sig av resultaten, och med tanke på att staten är en stor aktör i undersökningen känns det rimligt att anta att detta kommer bli tillgängligt.
Frågan som kvarstår är om rekryteringen till projektet, som pågår just nu på framtidensjournalistikpanelen.se kommer att generera ett statistiskt representativt urval. Att på så kort tid bygga en panel kan komma att visa sig vara mycket svårt, även om alla deltagande aktörer delar informationen i sina respektive kanaler. Vi får avvakta och se, men det kommer utan tvekan bli intressant att se resultatet av studien.
De som driver projektet är SVT, Sveriges Radio, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Upsala Nya Tidning, Norrländska Socialdemokraten, Norrbottens-Kuriren, Piteå-Tidningen, Enköpings-Posten, Norrköpings Tidningar, Östgöta-Correspondenten, Motala Vadstena Tidning, Västerviks-Tidningen, Folkbladet, Gotlands Allehanda och Gotlands Tidningar