Jättarna Facebook och Google står för 75 procent av all trafik som skickas till ditt innehåll. Den här så kallade referenstrafiken ökar och minskar beroende på ditt innehåll. Här får du reda på vad som gäller.
I ovan infograf från Parse:ly kan du se hur Google och Facebook skickar referenstrafik för olika ämnen till ditt innehåll. Och med 75 procent av trafiken från jättarna gäller det att inte bara hänga med utan även ha koll på deras egenskaper. Analysen grundar sig på över 10 miljoner innehållsartiklar som publicerats under 2016.
87 procent referenstrafiken till innehåll som handlar om “lifestyle” kommer från Facebook. Google står här endast för 6,7 procent och alla andra 6,2 procent.
Google dominerar istället ämnen som teknologi, business och sport.
“Our most recent data analysis shows, however, that if you use Facebook news feeds alone to judge what types of news people consume, you’ll end up with a distorted picture. When on Facebook, you’ll see readers especially engaged with articles on entertainment, lifestyle, local events, and politics. Articles on business, world economics, and sports also attract readers, but mostly through Google and other long-tail referrers,” skriver analysbolaget på sin blogg.
Läs mer här.