Så här ska Spotify tjäna pengar på podcasts

Spotify släpper mer användardata till poddannonsörerna. Målet för Spotify är att bli ett annonsnätverk för podcasts.

Med all användardata i botten bygger Spotify en målgruppstyrd annonsprodukt som ska se till att bolaget börjar tjäna pengar på alla poddar, som numera huserar på Spotify.

Till en början kommer annonserna dyka upp i egna exklusiva poddar. Därefter rullas satsningen ut till resten av poddsfären.

Spotify Ads

Tekniken har man döpt till Streaming Ad Insertion som gör det möjligt att i realtid spränga in annonser baserat på vad man vet om lyssnaren. Data som var lyssnaren befinner sig, typ av enhet som används, ålder, kön och mer. Alltså alla lyssnare kommer att delas upp i olika segment och få ta del av sina skräddarsydda budskap i realtid.

I’m super excited to be launching Streaming Ad Insertion for Spotify Podcast Ads this week. We’re essentially taking all that’s great with podcast ads today and adding real-time targeting, measurement, and interactivity to them, none of which exists in the industry as it stands today, förklarar Jay Richman från Spotify.

SAI will make podcast ads targetable—they’ll be relevant to the people who get them; measurable—we’ll more easily prove that they’re effective; and interactive—more to come here—for the first time. This will make the podcast ad experience more personalized for podcast fans, introduce performance metrics for advertisers, and allow creators to better monetize their content and make money off their hard work, tillägger han.

Här kan du läsa mer från Spotify.