Tidigare i veckan kunde du läsa om Facebook som nu ska hjälpa publicister med betalväggar inne i sin tjänst. Nu hänger även Google på och ska hjälpa publicister att öka antalet betalande läsare.
Läs också: Nu hanterar Facebook publicisternas prenumerationer och betalväggar
Google tänker dela med sig av en mängd ny data till publicisterna i utbyte mot att de vill samarbeta. Syftet med data-delningen är att hjälpa publicister att öka antalet prenumeranter till sina publikationer. Vi snackar om maskininlärning och ai som står på bordet redo för publicisterna att äta upp.
För både Facebook och Google gäller det nu att ta fram nya möjligheter för publicisterna i deras tjänst. Att nå ut, behålla, tjäna och vara glada så att Facebook och Google är BFF.
För varje ny prenumerant som Google hjälper till att signa upp för en publicist så erhåller sökjätten 30 procent i en så kallad “finders fee”. Rapportering om antalet nya pren och finders fee kommer att synas i vanliga rapportverktyget för AdSense.
Man tittar även på en intäktsdelning som komplement eller alternativ till finders fee.
Publicister ska även kunna välja hur många artiklar man vill låsa upp för Google Sök. Tidigare var det tre artiklar per dag som skulle finnas tillgängliga helt gratis i Sök, men nu kan alltså publicisten själv bestämma.
Både Facebook och Google förstår att det gäller att hålla sig på god fot med publicisterna, eftersom de förser jättarna med innehåll som vi alla vill läsa. Facebook och Google vill behålla sina besökare så länge som möjligt, för att visa fler annonser, och behöver därför integrera publicisternas erbjudande på sina plattformar.