Undersökningsbolaget Millward Brown har intervjuat tusen personer från tre olika generationer – Millennials, Generation X och Boomers – för att kartlägga vilka tekniska prylar vi använder för att koppla upp oss och vad vi gör på nätet.
Millenials är de som är födda efter 1980. Generation X är de som är födda mellan 1965 och 1980 medan Boomers är födda mellan åren 1946 och 1964.
Själv födde jag på glada 70-talet och växte upp med de första datorerna. Hade en sprillans ny ZX 48K Spectrum och sen en VIC64 som vi lärde oss att koda BASIC på.
“Vad datan visar är att annonsörer och marknadsförare kan inte bara anta hur olika demografiska målgrupper kopplar upp sig till internet. Det är enkelt att generalisera att exempelvis Millenials använder mobilen, men det stämmer inte alltid.” sa Joaline McGoldrick från Millward Brown om studien.
Resultaten visar att konsumenter fortfarande använder i större utsträckning än väntat laptop/PC för att exempelvis handla online. Millenials är däremot de som vågar använda mobilen för sin nätshopping i större utsträckning än de andra grupperna.
Nog med babbel om detta. Nedan kan du sen stilig infograf som förklarar allt.