Generationen som föddes med internet i mun är en attraktiv målgrupp då de är den kommande konsumentgenerationen som redan idag sätter ribban. Här berättar jag hur du når ut till dem på bästa sätt.
Du gissade rätt. Det är video som gäller för Gen Z.
Generation Z är en benämning på personer som föddes från mitten eller slutet av 1990-talet, under 2000-talet och kan ibland sträcka sig fram till runt 2010.
Om du inte har video så finns du helt enkelt inte. Och tänker du nu att ‘jaha, men då kör vi på samma kampanj som vi hade till millennials’ så är du helt fel ute. Gen Z är nämligen den generation som föddes mitt i utrullningen och upprustningen av sociala medier. De är helt orädda i att dela sina liv på nätet förstår inte varför man ska kommunicera på annat sätt än via en app. Till skillnad från millennials som är mer avvaktande och nu vill värna om sin integritet.
Du måste vara orädd
För att nå ut till Generation Z måste du våga vara lika orädd som de är med att dela med dig av era visioner och mål. Målgruppen är passionerad över frågor som de bryr sig om, men du har bara åtta sekunder att övertyga dem om att du är värd deras tid.
Återigen så är rörliga bilder svaret
För Gen Z måste video vara helt i fokus. Du kommer snabbt att få deras engagemang om du kan locka fram deras känslor med dina rörliga bilder. Lägg till interaktiva actions så har du dem i din hand.
Du måste vara äkta
Gen Z vill inte att du säljer något till dem. De vill hellre känna att de är en del av något större än bara den där prylen. Ett exempel är American Eagle som slutade att photoshoppa sina modeller för att visa att de är lika äkta som Gen Z. Se bara på vad Nike gjorde när Colin Kaepernick gick ut med budskapet “Believe in something. Even if it sacrifices everything. Nike ökade sin försäljning med 31 procent efter den kampanjen. Våga stå för något men bara om du verkligen menar det.
Skapa mer video
Nu tänker du ‘men sluta att tjata om video’. Jag ska sluta, men först vill jag bara säga att video är superviktigt (smiley). Med video kan du skapa storytelling som tar Gen Z på er varumärkesresa och får dem att relatera och engagera sig. Få dem att känna genom konflikter, sanningar, igenkänningar och lättnad. Du vet så som IKEA gjorde med sina korta klipp. Så tänk inte podd eller radio utan tänk … (här ska du fylla i sista ordet).
Kom ihåg att den här generationen skapade plattformar som Twitch, Youtube, Snapchat och fler. Det är där du också ska vara med sköna, äkta och inspirerande budskap. Våga tänk Gen Z.