Om du spelar in en podd är målet är målet såklart att få så många lyssnare som möjligt. Du kan satsa på massiv marknadsföring, eller sticka ut med udda innehåll eller samarbeten. Eller varför inte nå nya marknader där det finns fler lyssnare?
Om du spelar in din podd på engelska ökar dina chanser att nå miljontals fler lyssnare. Bara i USA finns det 62 miljoner i veckan som lyssnar på poddar.
En av fördelarna med att vara svensk är att vi är grymt duktiga på att prata engelska. Inga dubbade tv-program här inte som förstört vår förmåga att lära oss nya språk. Och engelska är ju ett av språken som vi pratar riktigt bra. Om du nu inte envisas med skoltyskan när du är på semester?
I USA har poddlyssnandet nått nya höjder. Hela 51 procent av befolkningen har någon gång lyssnat på en podd och hela 90 miljoner lyssnar på en podd någon gång i månaden. Men om du vill nå de riktiga poddlyssnarna har du en målgrupp som är hela 62 miljoner lyssnare. De lyssnar på en podd minst en gång i veckan.
Tänk vad häftigt om en svensk kunde ha största podden i USA, såsom Felix PewDiePie Kjellberg är störst på Youtube.
I USA är det fler män (36 procent) än kvinnor (29 procent) som lyssnar varje månad. I åldrarna 12-24 år är det Spotify som gäller som plattform.