Enligt en ny rapport kostar det 200 kronor att dra in en ny kund till en butik och den mest effektiva kanalen visar sig vara appar.
Bakom rapporten finner vi Cuebiq som specialiserar sig på att beräkna så kallad “Footfall attribution”.
Enligt rapporten (som baseras på amerikanska detaljhandlare) kostar det 200 kronor att dra in varje nytt besök till en butik.
Annonsering i appar visar sig vara det mest effektiva sättet att driva in kunder till butiker jämfört med webb och cross-device. Med andra ord om du nu måste välja en kanal för att få in trafik till din butik så ska du välja app.
Så här såg det ut enligt Cuebiq:
Webb — 3.09 procent
App — 4.21 procent
Cross-device (webb + mobil) — 4.03 procent
Procentandelen står för hur många som fick se en kampanj och senare besökte en butik. Siffrorna, ska enligt Cuebiq, användas som benchmark för att jämföra med egna kampanjer.
Rapporten jämför även 18 olika vertikaler och visar hur många som besökte en butik efter en kampanj.
Gissar att du nu vill själv läsa rapporten. Den hittar du här.