Så här många har Apples spårningsskydd i Sverige

Apple toksäljer allt fler iPhones på världens marknader och Sverige är inget undantag. Försäljningen av iPhones i Sverige betyder också att allt fler använder Apple Safari på sina enheter, något som påverkar all marknadsföring online.

Som du säkert kommer ihåg införde Apple tuffa restriktioner på hur du kan spåra användare som surfar med Apple Safari. Protokollet som heter ITP tar nämligen bort tredjepartskakorna och gör det svårt med mätningar överlag, retargeting och följa annonsvisningar.

Så hur många har egentligen Safari på sina mobiler?

Data från Statcounter avslöjar att nära hälften (47,6 procent) använder Safari i Sverige. Det betyder att hälften av alla som använder webbläsaren skyddas av ITP.  Och ja, Statcounter är en bra källa för webbläsarstatistik.

Nyligen uppdaterades ITP till version 2.2

Nytt är att permanenta kakor som skapas genom document.cookie begränsas till 24 timmar när följande händer:

  • A domain classified with cross-site tracking capabilities was responsible for navigating the user to the current webpage.
  • The final URL of the navigation mentioned above has a query string and/or a fragment identifier.

Vad det hela handlar om är att Apple vill begränsa spårningar över flera domäner så kallad ”cross-site tracking”. Målet för Apple är att försvåra för sociala medier att följa efter användarna över hela webben.

Vad kan du göra för att motverka detta?

Som marknadsförare kan du inget annat göra än att lugnt sitta ned i båten och åka med. Apple äger användarna och de bestämmer vad du som marknadsförare kan göra eller inte göra. På andra sidan har vi Google som nu rustar för att göra samma sak. Fast de kommer att kasta in allt bakom sin egen mur i en så kallad Privacy Sandbox. Vad Google kommer låta dig göra eller inte göra återstår ännu att se.