Så här kommer Disney+ påverka svenska streamingmarknaden

I förrgår lanserade Disney sin streamingtjänst Disney+ i USA, Kanada och Nederländerna. Enligt Disney har de redan fått 10 miljoner nya prenumeranter på bara ett dygn.

Trots att Disney precis har släppt sin streamingtjänst ser den ut att bli en stor konkurrent till nuvarande tjänster på marknaden. I USA planerar exempelvis 43 procent att prenumerera på tjänsten. Enligt Disney är målet att ha 60-90 miljoner prenumeranter år 2024.

Är du nyfiken på vilka filmer och serier som Disney+ kommer att erbjuda? Här kan du se en trailer Disney har gjort, eller läs The Verge som har gjort en gedigen sammanställning.

Så, hur kommer Disney+ påverka streamingmarknaden i Sverige?

AudienceProject släppte nyligen en rapport om Disney+ och vilket inflytande den nya streamingtjänsten kommer att ha på marknaden. Tjänsten släpps i Sverige först i mars nästa år, men rapporten innehåller intressanta insikter om svenskarnas förväntningar:

  • 33 procent överväger att prenumerera på Disney+ (42 procent bland barnfamiljer)
  • Av dessa 33 procent överväger 48 procent att säga upp ett eller flera av deras nuvarande abonnemang
  • Av dessa 48 procent överväger 33 procent av dessa att säga upp sitt Netflix-konto
  • Andelen svenskar som har Netflix förväntas minska från 56 procent till 52 procent när Disney+ släpps

Rapporten visar också vilka streamingtjänster som är mest populära bland svenskarna: 

  1. Netflix (69 procent)
  2. SVT Play (53 procent)
  3. Youtube (45 procent)
  4. Viaplay (35 procent)
  5. Tv4 Play 30 procent)

Här kan du läsa mer om rapporten.