Så här kommer Aller media storsatsa på digitalt

Aller media storsatsar digitalt – nu rekryteras redaktionschefer, redaktörer och journalister i Stockholm och Malmö. Totalt kommer över 30 personer att ingå i den nya digitala organisationen.

Aller medias satsning på digitalt innehåll växlas upp – igen. För ett år sedan omorganiserade Aller media sin digitala verksamhet i Stockholm. Då bildades mediehusets centrala Digital Content-redaktion – med fokus på varumärken som ELLE, Café, MåBra, ELLE Decoration, Femina med flera. Målet var att accelerera satsningarna på starkt innehåll och ökad trafik, en insats som varit mycket framgångsrik. Nu utökas de digitala redaktionerna ytterligare – för att bli 33 personer till årsskiftet.

– Det har gått väldigt fort framåt och uppåt det senaste året, säger Jens Stenberg, digital innehållschef på Aller media. Vår digitala redaktion i Stockholm består nu av 16 personer, och vi ska bli 23 inom kort. Vi ska förstärka med en redaktionschef, flera redaktörer och journalister, och bli fler på webb-tv-sidan. Vi ska också bygga upp en ny digital redaktion i Malmö med 10 personer.

Trafiken till Aller medias sajter har ökat explosionsartat med flera rekord för många varumärken. Föregående vecka (vecka 41) hade Aller medias sajter drygt 8,8 miljoner sidvisningar – att jämföra med runt 4 miljoner sidvisningar för ett år sedan. Med sajterna från Aller media-ägda FAB Media (tidigare Frida förlag) inräknade nådde Aller medias sajter över 10 miljoner sidvisningar förra veckan.

– Sidvisningar är samtidigt bara ett mål av många i vår digitala strategi – som bygger på bra innehåll på alla prioriterade digitala plattformar. Minst lika viktiga mål är vår räckvidd och våra följares engagemang i sociala medier, vår snabbt växande nativeverksamhet och andra spännande digitala innehållstjänster som våra onlinekurser. Vi vill skapa ett heltäckande digitalt erbjudande för våra användare och våra kunder, säger Jens Stenberg, som ansvarar för Digital Content-redaktionerna i Stockholm och Malmö.

– I Malmö kommer vi inledningsvis att utgå från våra stora familjetitlar – Allas, Allers, Hemmets Veckotidning och Året Runt – och deras målgrupper. Vi är mitt uppe i de rekryteringarna nu, säger Martin Kroon, publicistisk direktör med ansvar för Aller medias familjevarumärken.

Bland Aller medias digitala rekryteringar märks sedan tidigare bland andra digitala utvecklingsredaktören Joakim Holfve (från Expressen), de digitala redaktörerna Markus Thunberg (från Expressen), Sara Ångström Burling (från TV4) Lisa Segerson (från Nyheter24) och Alva Fierro (från Metro), tv-reportern Johanna Bladh (från Expressen TV) samt journalisterna Joel Linde (från Metro), Mikaela Råberg (från Hänt.se) och Nanna von Knorring (från Expressen). Nyligen anslöt också Hannah Sjöström, tidigare publisher på Metro Mode, för att bygga upp en ny organisation kring Aller medias varumärkens profiler och influencers.

På bild: Delar av Aller medias Digital Content-redaktion i Stockholm – med medarbetare från ELLE, Café, Femina, MåBra, ELLE Decoration, Residence, ELLE Mat & Vin samt Hänt och Svensk Damtidning. Jens Stenberg, digital innehållschef på Aller media, längst till vänster. Foto: Kristian Pohl