För inte länge sedan lanserades Instagram Stories – ett tydligt tjuvnyp till millennialfavoriten Snapchat. Men hur kan varumärken och marknadsförare använda den nya funktionen på bästa sätt? I den här artikeln får du läsa fem tips från experterna på The Amazing Society.
Här är deras tips:
1. Instagram har kommit att handla mycket om putsade, kurerade flöden – kvalitet framför kvantitet. Se Instagram Stories som ett sätt att komma bort ifrån detta och visa istället upp oredigerat, avslappnat material som ger en varm och personlig känsla.
2. Tänk på att ge dina följare något exklusivt. Det kan vara behind the scenes-material från en plåtning, en förhandsvisning av en produktnyhet eller en rabattkod. Det ökar incitamenten för att hålla koll på din story – och då ökar engagemanget på kuppen.
3. Ta vara på fördelarna med Instagram Stories gentemot Snapchat. Du slipper hålla koll på två olika kanaler och kan använda samma publik även till spontant content. Dessutom är det troligt att Facebooks omfattande analysverktyg kommer att byggas ut till att omfatta även Instagram Stories framöver.
4. Använd Instagram Stories för att bygga medvetenhet kring era aktiviteter i andra kanaler. Ska ni sända live på Facebook? Nämn det i storyn! Finns det platser kvar till ert frukostseminarium? Gör en story om det och låt tittarna anmäla sig direkt på Instagram.
5. En fördel med Instagram Stories är att när någon svarar på din story så hamnar meddelandet i din inkorg för direktmeddelanden. Där kan ni sedan fortsätta dialogen utan att den raderas efter läst meddelande, som på Snapchat. Det här är så klart bra på flera sätt, men främst genom att du kan följa upp och utvärdera konversationer utan att behöva komma ihåg att ta skärmdumpar.