Så här kan blockchain-tekniken rädda onlineannonseringen

Det har skrivits mycket på sistone om blockchain som tros revolutionera många industrier. Nu har teknologin blivit uppmärksammad av marknaden för onlineannonsering.

Förhoppningen är att den kommer hindra framtida annonsfusk vilket idag kostar annonsörer över 19 miljarder dollar.

Blockchain fungerar som så att den använder Ledgers (register) för att skapa unika koder för all information. Varje ändring registreras sedan i kronologisk ordnade datablock, vilket gör det transparent och säkert, utan några som helst mellanhänder. Det är bland annat på denna teknologi som kryptokursen Bitcoin är grundad på.

För företag online innebär det att alla transaktioner går att spåra, vilket skapar en trygghet. Det går alltså att se om annonserna som du har köpt faktiskt är autentiska och på så sätt försäkrar dig att du inte blivit lurad.

Om det nya systemet ska fungera så behöver dock alla parter vara inblandade och använda blockchain.

Trots att det låter svårt att få alla att använda teknologin så finns det bevis i att det kan fungera i form av Ads.txt som exploderade i popularitet nyligen då hela branschen omfamnade metoden.