För tredje året i rad släpper Adobe rapporten ”Adobe Digital Index: Best of the best”. En rapport som hämtat lärdomar från den översta kvintilen (20 %) av företag som presterat bäst inom bland annat annonsering i sociala medier, CTR för digital annonsering, konvertering och besök från smartphones.
Statistiken bygger på underlag från 200 miljarder besök på fler än 10 000 amerikanska företagssidor under 2014. Adobe har listat de främsta lärdomarna och framgångsfaktorerna.
Enligt Adobe Digital Index ökar avståndet mellan de toppresterande företagen och övriga, inom samtliga branscher.
Malin Bodolla, Adobe
”Vår rapport visar att de bäst presterande företagen har blivit allt mer professionella i alla aspekter av sin digitala marknadsföring. För att komma ikapp toppskiktet måste marknadsavdelningarna bli bättre på att lära från andra branscher och inte bara se mot de närmsta konkurrenterna”, säger Malin Bodolla som är nordisk marknadschef för Digital Marketing på Adobe.
Engagemang i sociala medier
I vad som har vuxit till en mycket rörig reklammiljö, är inlägg från detaljhandelsföretag de som har störst sannolikhet att skapa interaktion i sociala medier. Företag inom finansiella tjänster har lägst andel interaktioner i sociala medier. Företag inom media och underhållning ligger lågt i sociala interaktioner per post, vilket kan bero på att de har en större andel inlägg i stort.
Click-Through Rate (CTR)
Företag inom detaljhandel, media och underhållning, resor, telekom och finansiella sektorn har bättre resultat för digital annonsering i form av CTR. Resultaten beror på att allt fler företag arbetar med programmerade annonsköp, så kallad ”programatic buying”, som hjälp för att optimera kampanjer och uppnå högre CTR.
Konvertering
Konvertering, som Adobe Digital Index definierar som det genomsnittliga antalet köp eller bokningar per besök, har inte förändrats mycket sedan 2013. De bästa företagen får nästan dubbelt så hög konvertering än genomsnittet. Mobil konvertering är lägre än desktop, men den goda nyheten är att konverteringen för mobilbesökare ökar i frekvens.
Besök från smartphones
Samtliga branscher som undersökts upplever en ökning i trafik från smartphones, allt eftersom konsumenterna använder sina mobila enheter mer i sin vardag. Företag inom media och underhållning får mer än hälften av besöken från mobila enheter. Gapet mellan de bästa och genomsnittet fortsätter att vidgas inom alla branscher.
”Det blir allt viktigare att optimera för besökare från mobila enheter. Vi kan bland annat se att besökare från iPhone 6-enheter är mest benägna att konsumera mer innehåll och under en längre tid”, säger Malin Bodolla.
Besök från surfplattor
Besöken från surfplattor ökade under 2014 och samtliga branscher berördes av ökningen. Klyftan mellan de bästa företag och genomsnittet ökar dock.