Facebook vill inte bara ge dig möjligheten att nå svenska kunder. Nu vill man göra det enklare för svenska varumärken att nu ut till kunder världen över.
På Facebook finns det 2 miljarder potentiella kunder från över 150 länder. Men för att nå ut till dem krävs det inte bara en teknisk plattform utan också språkanpassning, kulturella anpassningar och mer.
I förra veckan lanserade Facebook nya funktioner som ska göra internationell annonsering mycket enklare genom att bland annat göra språk-delen av kampanjen med flexibel.
När du skapar en kampanj får du möjligheten att publicera samma kampanj fast på flera olika språk. Facebook kommer sedan visa kampanjen i det språk som användaren valt som språk i sina profilinställningar.
Förutom detta kan du, sedan förra året, använda verktyget som hittar målgrupper som liknar dina, fast i andra länder. Facebook har nu gjort den funktionen enklare genom att du väljer bara från en lista. Tidigare var du tvungen att skapa en ny kampanj för varje nytt land.
Om du inte vet vilka städer eller länder du vill nå ut till kan du istället välja storleken på en stad. Låt oss säga att du vill nå ut till städer som har fler än 1 miljon invånare för att öka din chanser att pricka rätt med dina målgrupper.
Slutligen, om du vill nå ut internationellt men inte säker på vilka länder du ska satsa på så kan Facebook hjälpa dig med det också. Funktionen Cross-Border Insights Finder gör det möjligt att välja det första landet som du vill nå ut till, som exempelvis Sverige, och sedan skapar Facebook en lista på andra länder som matchar det landets karaktär, målgrupper och där andra annonsörer varit framgångsrika att konvertera till kunder. Du får även fram den relativa kostnaden att annonsera i dessa länder samt hur stor konkurrens det är. Du kan även välja 11 egna länder och jämföra dessa med varandra för att sedan fatta beslut om vart du ska rulla ut dina kampanjer.
Här kan du läsa mer.