Så här gick det för Fox – visade premiäravsnitt live på Facebook

Regissören Robert Kirkman gjorde det episka valet att gå ut med premiär-avsnittet/filmen av Outcast live på Facebook. Att visa premiären i 57 länder samtidigt skulle garantera flera miljoner tittare. För Facebook handlade det om att bevisa att deras plattform håller för att visa rörligt innehåll i alla dess format. Och så här gick det!

outcast_siffror

Resultatet av premiäravsnittet visade sig bli ljummen mjölk. Under sändningen var det i snitt 40 tittare som bänkade sig framför Facebook. Antalet tittare pendlade mellan ett 30-tal till 80 personer under tiden som vi satt och bevakade sändningen. Totalt har sändningen, enligt Facebook, haft över 255 000 tittare som sett avsnittet under livesändningen och i efterhand på Facebook.

Frågan är bara när Facebook lanserar InstantTV

Potentialen för Facebook att visa linjär-TV är enorm. Det som saknas är starkare marknadsföring och kraftsamling för att dra publiken. Kanske detta bara var ett test där man ville se om plattformen klarade av att sända live. Lite teknikstrul blev det när några tittare upplevde att avsnittet snabbspolade men överlag gick det bra.

Vi lär nog få se en ny advdelning öppna upp på Facebook i vänsterfliken – TV – likt den som lanserades i förra veckan – livesändning.

Att Facebook satsar på rörlig bild är det nog ingen som undgått vid det här laget. Att Facebook ska även ta över TV-innehåll med InstantTV, som de gjort för nyheter med InstantArticles är givet.