Olikt andra sökmotorer som Google eller Bing kan man som digital marknadsförare inte påverka resultaten på Facebooks söksidor. Men det finns såklart en agenda bakom och den handlar om engagement.
Faktorer som påverkar sökresultaten på Facebook baseras på användarnas beteenden. Från att dela inlägg med sina vänner, sidor de följer, grupper som de är medlemmar i, händelser som de gillar och allt annat innehåll som får dem att interagera med plattformen. Sök påverkas även av deras egna profilinformation som ålder, kön, ort, platsar där de taggats och såklart tidigare sökningar.
Med andra ord rankas företag i Facebook sök efter användarnas aktivitet.
Enligt tidigare påståenden påverkas sökningarna på Facebook av utomstående faktorer eller sökningar som användaren gjort på andra plattformar. Enligt Facebook stämmer inte detta. Endast de aktiviteter som användaren gjort på Facebooks egna appar eller tjänster påverkar rankningen.
Så här rankas du på Facebook sök
För att rankas högt i Facebooks sök måste företag vara engagerade, skapa aktivitet och få användarna att interagera. Tid på plattformen och aktivitet är helt enkelt nyckelfaktorer och desto mer ditt företag kan bidra med detta desto högre rankas du. När du lyckas få en användare engagerad så delar hen sina aktiviteter med sina vänner och då hamnar ditt företag även högt upp i sökresultatet hos dessa användare. På Facebook handlar sök om användaren och allt som händer runt hen.
Det finns med andra ord inga små trick som gör att du kan rankas högre än dina konkurrenter. Du måste bli en mästare på engagerande innehåll. Där är nyckeln till ligga ett på Facebook sök.