Vid det här laget har väl alla uppmärksammat att man kan mer än bara “gilla” inlägg i nyhetsflödet på Facebook. Men några kanske undrar vad de egentligen innebär, och vad de egentligen gör? Här är svaren på några av frågorna.
Har du sett alla dessa nya ikoner, men har ingen aning om hur man får fram dem? Enkelt. Sitter du vid datorn är det bara att hovra musen över den nya gilla-knappen. Sitter du på mobilen så måste du hålla in knappen en liten stund. Sedan är det bara att bestämma vad du egentligen känner!
Har du inte funktionen så är det ingen fara – uppdateringen tar någon dag eller två innan den träder i kraft.
Läs mer: Är det här reaktionssymbolerna som Facebook borde ha lanserat?
Vill du använda mer än bara en ikon samtidigt? Ledsen! Just nu kan man bara ha en “reaktion” per inlägg. Men det finns tröst – om du ångrar valet kan du alltid ångra din emoji, precis som med “gilla”-knappen tidigare.
Något som man kan märka med de nya ikonerna är att man bara kan se några av reaktionerna, istället för att bara se antalet likes. Om inlägget har fått många olika reaktioner så kan man bara se de tre populäraste reaktionerna i flödet. Men när man klickar på inlägget kan man kolla upp de mer exakta antalen, och vem som känner vad.
Slutligen kan man undra om detta på något sätt kommer påverka nyhetsflödet. Svaret är ett nej i skrivande stund, men i framtiden kommer “fejjans” algoritm troligtvis börja hålla koll på vilken typ av inlägg som du “älskat” mest, till exempel. De nya emojisarna är ju klart bättre på att generera fler känslor än bara vad man gillar.
För marknadsförare är det förstås ett gyllene tillfälle för att få mer feedback kring reaktionerna på en reklamkampanj. Ett tips är att den arga gubben troligtvis pekar på att något inte riktigt gått väl!